Begroting 2020

Paragraaf Weerstandsvermogen

Grootste financiële risico's

PAS (stikstofproblematiek)
Door de Raad van State is de PAS (Programmatische Aanpak Stikstof) onverbindend verklaard. Er is momenteel nog veel onzekerheid over het nieuwe stikstofbeleid dat momenteel wordt opgesteld door het Rijk naar aanleiding van het rapport-Remkes. Pas op het moment dat het nieuwe beleid bekend is, kunnen we een goede inschatting maken welke gevolgen dit heeft voor lopende projecten binnen onze gemeente. Er is op dit moment geen duidelijkheid wanneer dit nieuwe beleid beschikbaar is.  Het risico is dat afwikkeling van aanvraag omgevingsvergunningen langer op zich laat wachten gepaard met het risico dat de opbrengst leges omgevingsvergunningen lager is dan begroot.

PFAS in de bodem
Het toepassen van grond en baggerspecie kan niet meer zonder meer op basis van de bodemkwaliteitskaart gebeuren. Er moet aanvullend op PFAS onderzocht worden conform het tijdelijk handelingskader. Het risico is dat doorlooptijd van projecten langer wordt.

WMO
Door invoering abonnementstarief WMO is de financiële drempel verlaagd waardoor meer mensen een WMO voorziening aanvragen

Jeugd en onderwijs
De vraag naar hulpverlening neemt toe en wordt steeds complexer waardoor een betere samenwerking nodig is tussen de professionals onderling, en het gezinssysteem. De begeleiding van de gezinnen wordt arbeidsintensiever.

Taakstelling sociaal domein

Het realiseren van de taakstelling sociaal domein is een essentieel onderdeel van deze begroting en de beoordeling van onze financiële positie. Gezien de omvang van deze taakstelling en het veelal open-einde karakter van de hierin opgenomen budgetten, bestaat het risico dat de beoogde financiële taakstelling niet volledig wordt behaald.

Pensioenen
De verplichting die de gemeente heeft uit hoofde van pensioenen van (vml) bestuurders wordt jaarlijks actuarieel herrekend. Aangezien deze berekening slechts eenmaal per jaar kan worden uitgevoerd op basis van de actuele disconteringsvoet die het ministerie eind december van het lopende jaar vaststelt en die wij volgen, is de omvang van de noodzakelijke bijstorting ten laste van het resultaat van het boekjaar vooraf niet bekend.

Grondexploitatie
De exploitatieopzetten zijn herzien per 1 januari 2019 en vastgesteld door de raad per 29 mei 2019 waarvan de financiële impact is opgenomen per 31 december 2018. De vraag naar bedrijventerreinen neemt toe. Daarnaast heeft de gemeente diverse maatregelen getroffen om de toekomstige afzet van de bedrijventerreinen te vergroten. Het risico bestaat echter dat de getroffen maatregelen niet voldoende zijn.

Omgevingswet
Vanaf 1 januari 2021 treedt de Omgevingswet in werking. In de kadernota 2020-2023 is een eerste indicatie gegeven van de kosten die de implementatie voor ons met zich meebrengt. Inmiddels is er een landelijke rekentool beschikbaar waarvan ook de gemeente Sluis gebruik maakt. De voorlopige uitkomsten vergen nadere analyse. De uiteindelijke resultaten zullen een leidraad vormen voor de benodigde middelen bij de verdere implementatie.

Gemeenschappelijke regelingen
Er kunnen door diverse oorzaken begrotingstekorten ontstaan bij de gemeenschappelijke regelingen waardoor de gemeente financieel moet bijspringen.